• Winkelwagen 0 product(en)

Splitsservice op maat

Het is belangrijk om voor uw schip de juiste maat lijnen te kiezen. Op deze pagina vindt u een leidraad om tot deze keuze te komen. Houd altijd rekening met het beslag op uw schip. Wij raden aan om een lijndiameter te kiezen die één maat dunner is dan de maximum lijndiameter dat door een blok kan.

Scheepslengte:    3-6 mtr 6-7,5 mtr 7,5-9 mtr 9-11 mtr 11-13 mtr 13-15 mtr
  9-20 ft 20-24 ft 24-30 ft 30-36 ft 36-42 ft 42-50 ft
Grootzeilval 6 8 8 10 12 12-14
Genuaval 6 8 8 10 12 14
Spinnakerval  6 6 8 10 10 12
Spinnakerboom ophouder  6 6 8 10 10 10
Grootschoot 8 10 10 10 12 12-14
Fok / Genuaschoot  6 8 10 10-12 12 14
Spinnakerschoot lij  6 8 8 8-10 10 12
Spinnakerschoot loef      10 10-12 10-12 12-14
Trimlijnen 5 5 6-8 6-8 8 8
Bakstagen 8 8 10 10 10-12 12
Landvasten 8-10 10 12 12-14 14-16 16-18
  Lijndiameter in mm

 

Schoten   Controlelijnen
Genuaschoot (140%) Scheepslengte x 1,2 Rif 1   Gieklengte x 2,5
Genuaschoot (100%) Scheepslengte x 1 Rif 2 Gieklengte x 3
Spinnakerschoot loef Scheepslengte x 1,5 Onderlijkstrekker  Gieklengte x 2,5
Spinnakerschoot lij Scheepslengte x 2    
Grootschoot 4:1 Gieklengte x 5,5    
Grootschoot 6:1 Gieklengte x 8,5    
Vallen Landvasten
Grootzeilval Mastlengte x 2,5 Landvast Scheepslengte x 1
Grootzeilval 2:1 Mastlengte x 3,5 Springlijn Scheepslengte x 1
Genuaval (fractioneel)  Mastlengte x 2,3 Sleeplijn Scheepslengte x 5
Spinnakerval   Mastlengte x 2,5 Ankerlijn  Waterdiepte x 5

ONDERHOUD
Lijnen aan boord hebben te lijden van zon, vuil en zout. Het beste is om na het zeilen de lijnen uit te scheren, met zoet water schoon te spoelen en op een droge donkere plaats te bewaren. Voor een aantal lijnen, zoals spinnaker- en fokkenschoot, is dat geen probleem maar voor de grootschoot en de vallen is dat niet erg praktisch. Deze kunt u wel uitspoelen en opbergen in een vallentas of opbergtas aan boord. Het merk Blue Performance heeft hiervoor een uitgebreid assortiment.

UV-STRALING
Door UV-straling(zon) verouderen uw lijnen snel. De kleuren verbleken en de lijn verliest zijn sterkte. Nylon en polypropyleen lijnen worden hard en  krimpen bovendien door UV-straling. Polyester en Dyneema lijnen worden niet snel aangetast door UV-straling. 

SLIJTAGE
Lijnen slijten alleen als ze ergens langs schuren. Zorg dat blokken (en schijven) aan boord goed uitgelijnd zijn om slijtage langs de wangen van het blok te voorkomen. Controleer regelmatig of schijven van blokken nog soepel draaien. Maak ze zo nodig schoon met zoet water en gebruik eventueel een droog smeermiddel zoals McLube.
Lijnen slijten vooral ter plaatse van ratelblokken, lijnstoppers en lieren. Een goede mantel biedt bescherming tegen slijtage. Houd bij de keuze van een lijn rekening met de ruw-heid van de liertrommel en de structuur van de schijf van het ratelblok. Daar waar een lijn vastgezet wordt in een lijnstopper kunt u overwegen een extra beschermende mantel aan te brengen. U hoeft dan alleen van tijd tot tijd deze mantel te vervangen en niet de hele lijn.

LIJNCONSTRUCTIES
Er is een grote verscheidenheid aan lijnen. Dat is niet zonder reden. Behalve dat er een grote keuze is in materialen, bepaalt de constructie van de kern en de mantel grotendeels de eigenschappen van een lijn.  Hiermee kan een fabrikant een soepele, sterke of slijtvaste lijn produceren. De ideale lijn, die al deze eigenschappen optimaal combineert, bestaat helaas niet. Laat u dus goed adviseren welke lijn voor uw toepassing het beste resultaat zal geven.


MATERIALEN
Afhankelijk van de toepassing van een lijn wordt een bepaald materiaal gekozen. Een val of schoot moet zo min mogelijk rek hebben terwijl een landvast of sleeplijn juist wel moet rekken om schokken op te vangen. 
POLYPROPYLEEN
Polypropyleen is een licht materiaal dat geen water absorbeert. Lijnen van dit materiaal drijven waardoor deze veel gebruikt worden als landvast. Omdat ze drijven, zullen ze niet zo snel in de schroef terecht komen en kunnen ze makkelijk opgepikt worden van het wateroppervlak. Polypropyleen is een goedkope grondstof die daarom vaak vermengd wordt met dure Dyneema vezels om een goedkope “Dyneema” lijn te produceren. Het lage smeltpunt en slechte UV bestendigheid zorgen echter voor een kortere levensduur dan andere vezels zoals polyester. Polypropyleen landvasten worden snel hard als ze aan UV-licht worden blootgesteld.
POLYESTER
Polyester heeft een zeer goede flexibiliteit en slijtweerstand. Het materiaal vergaat niet en is relatief goedkoop. De vezel is zeer geschikt voor grootschoten en genuaschoten. Ook wordt polyester veel gebruikt voor mantels vanwege de goede slijtvastheid. Lijnen met een polyester kern rekken veel meer dan lijnen met bijvoorbeeld een Dyneema kern waardoor de trim van een boot minder exact te regelen is. Op wedstrijdschepen wordt er daarom minder vaak gebruik van gemaakt.
CORDURA
Cordura is opgebouwd uit polyamidevezels. Het materiaal is stroef en heeft een zeer hoge slijtvastheid. Door Cordura in mantels te verwerken krijgen we veel grip en een hoge slijtvastheid.
TECHNORA
Technora bestaat uit Aramidevezels(Kevlar). UV-licht en vocht beïnvloeden de breeksterkte van deze vezels en is daarom minder geschikt als kernmateriaal. Toegepast in de mantel zorgt deze vezel voor hoge slijtvastheid en hittebestendigheid. 
VECTRAN
Vectran is zeer geschikt voor toepassingen waar geen rek en/of Creep gewenst is. Echter, door zijn lage UV-stabiliteit dient het bij buitentoepassingen altijd voorzien te worden van een mantel om de kern te beschermen. Vectran zal niet zijn breeksterkte verliezen wanneer deze in aanraking komt met vocht en is daardoor zeer goed toe te passen voor langdurig belaste vallen, stuurkabels en bakstagen.
PBO(ZYLON)
PBO is een sterke en kostbare grand-prix vezel. De vezel wordt toegepast daar waar absoluut geen rek en/of Creep gewenst is. PBO kan echter slecht tegen UV-licht. Hierdoor verliest de vezel snel zijn sterkte. Het gebruik van een goede mantel voor PBO-lijnen is daarom noodzakelijk. Door zijn extreem hoge smeltpunt en slijtweerstand is PBO zeer geschikt als mantel. De UV-bestendigheid is dan niet meer van belang.  
DYNEEMA
Dyneema is een veel gebruikte vezel in de watersport. Dyneema breekt niet snel als de vezel gebogen wordt over een schijf en heeft een goede slijtweerstand en een zeer goede sterkte-/gewichts verhouding. Dyneema is in dezelfde diameter sterker dan staaldraad en heeft daarbij een aanzienlijk lager gewicht. De vezel kent weinig rek, maar is wel onderhevig aan Creep bij langdurige (> 72 uur) hoge belasting. Door Creep wordt de lijn langzaam langer en dunner en daardoor uiteindelijk minder sterk. In de meeste gevallen komt Creep bij het lopend want van conventionele schepen nooit voor. Dit komt omdat de belasting vaak veel lager is dan de breeksterkte van de lijn. Bovendien is de belasting vaak kortstondig. Door de Creep-eigenschappen van de gangbare Dyneema vezel kan deze niet gebruikt worden voor het staand want. De ontwikkeling van Dyneema gaat nog steeds door. Na Dyneema DSK-75 en DSK-78 bestaat er nu ook al Dyneema DSK-99 met een nog hogere breeksterkte en Dyneema DM-20 dat niet tot nauwelijks Creep kent.

Winkelmand  

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0,00
Totaal € 0,00

Winkelmand Afrekenen

Categorieën Klap uit

Copyrights ©2014 Nauticashop.nl - Realisatie d2l.nl