• Winkelwagen 0 product(en)

Overige touwen

Het isbelangrijk om voor uw schip de juiste maat lijnen te kiezen. Op deze paginavindt u een leidraad om tot deze keuze te komen. Houd altijd rekening met hetbeslag op uw schip. Wij raden aan om een lijndiameter te kiezen die één maatdunner is dan de maximum lijndiameter dat door een blok kan.

Scheepslengte:

3-6 mtr

6-7,5 mtr

7,5-9 mtr

9-11 mtr

11-13 mtr

13-15 mtr

9-20 ft

20-24 ft

24-30 ft

30-36 ft

36-42 ft

42-50 ft

Grootzeilval

6

8

8

10

12

12-14

Genuaval

6

8

8

10

12

14

Spinnakerval

6

6

8

10

10

12

Spinnakerboom ophouder

6

6

8

10

10

10

Grootschoot

8

10

10

10

12

12-14

Fok / Genuaschoot

6

8

10

10-12

12

14

Spinnakerschoot lij

6

8

8

8-10

10

12

Spinnakerschoot loef

10

10-12

10-12

12-14

Trimlijnen

5

5

6-8

6-8

8

8

Bakstagen

8

8

10

10

10-12

12

Landvasten

8-10

10

12

12-14

14-16

16-18

Lijndiameter in mm

 

Schoten

Controlelijnen

Genuaschoot (140%)

Scheepslengte x 1,2

Rif 1

Gieklengte x 2,5

Genuaschoot (100%)

Scheepslengte x 1

Rif 2

Gieklengte x 3

Spinnakerschoot loef

Scheepslengte x 1,5

Onderlijkstrekker

Gieklengte x 2,5

Spinnakerschoot lij

Scheepslengte x 2

Grootschoot 4:1

Gieklengte x 5,5

Grootschoot 6:1

Gieklengte x 8,5

Vallen

Landvasten

Grootzeilval

Mastlengte x 2,5

Landvast

Scheepslengte x 1

Grootzeilval 2:1

Mastlengte x 3,5

Springlijn

Scheepslengte x 1

Genuaval (fractioneel)

Mastlengte x 2,3

Sleeplijn

Scheepslengte x 5

Spinnakerval

Mastlengte x 2,5

Ankerlijn

Waterdiepte x 5

ONDERHOUD
Lijnen aan boord hebben te lijden van zon, vuil en zout. Het beste is om na hetzeilen de lijnen uit te scheren, met zoet water schoon te spoelen en op eendroge donkere plaats te bewaren. Voor een aantal lijnen, zoals spinnaker- enfokkenschoot, is dat geen probleem maar voor de grootschoot en de vallen is datniet erg praktisch. Deze kunt u wel uitspoelen en opbergen in een vallentas ofopbergtas aan boord. Het merk Blue Performance heeft hiervoor een uitgebreidassortiment.

UV-STRALING
Door UV-straling(zon) verouderen uw lijnen snel. De kleuren verbleken en delijn verliest zijn sterkte. Nylon en polypropyleen lijnen worden hard enkrimpen bovendien door UV-straling. Polyester en Dyneema lijnen worden nietsnel aangetast door UV-straling.

SLIJTAGE
Lijnen slijten alleen als ze ergens langs schuren. Zorg dat blokken (enschijven) aan boord goed uitgelijnd zijn om slijtage langs de wangen van hetblok te voorkomen. Controleer regelmatig of schijven van blokken nog soepeldraaien. Maak ze zo nodig schoon met zoet water en gebruik eventueel een droogsmeermiddel zoals McLube.
Lijnen slijten vooral ter plaatse van ratelblokken, lijnstoppers en lieren. Eengoede mantel biedt bescherming tegen slijtage. Houd bij de keuze van een lijnrekening met de ruw-heid van de liertrommel en de structuur van de schijf vanhet ratelblok. Daar waar een lijn vastgezet wordt in een lijnstopper kunt uoverwegen een extra beschermende mantel aan te brengen. U hoeft dan alleen vantijd tot tijd deze mantel te vervangen en niet de hele lijn.

LIJNCONSTRUCTIES
Er is een grote verscheidenheid aan lijnen. Dat is niet zonder reden. Behalvedat er een grote keuze is in materialen, bepaalt de constructie van de kern ende mantel grotendeels de eigenschappen van een lijn. Hiermee kan een fabrikanteen soepele, sterke of slijtvaste lijn produceren. De ideale lijn, die al dezeeigenschappen optimaal combineert, bestaat helaas niet. Laat u dus goedadviseren welke lijn voor uw toepassing het beste resultaat zal geven.


MATERIALEN
Afhankelijk van de toepassing van een lijn wordt een bepaald materiaal gekozen.Een val of schoot moet zo min mogelijk rek hebben terwijl een landvast ofsleeplijn juist wel moet rekken om schokken op te vangen.
POLYPROPYLEEN
Polypropyleen is een licht materiaal dat geen water absorbeert. Lijnen van ditmateriaal drijven waardoor deze veel gebruikt worden als landvast. Omdat zedrijven, zullen ze niet zo snel in de schroef terecht komen en kunnen zemakkelijk opgepikt worden van het wateroppervlak. Polypropyleen is een goedkopegrondstof die daarom vaak vermengd wordt met dure Dyneema vezels om eengoedkope “Dyneema” lijn te produceren. Het lage smeltpunt en slechte UVbestendigheid zorgen echter voor een kortere levensduur dan andere vezels zoalspolyester. Polypropyleen landvasten worden snel hard als ze aan UV-licht wordenblootgesteld.
POLYESTER
Polyester heeft een zeer goede flexibiliteit en slijtweerstand. Het materiaalvergaat niet en is relatief goedkoop. De vezel is zeer geschikt voorgrootschoten en genuaschoten. Ook wordt polyester veel gebruikt voor mantelsvanwege de goede slijtvastheid. Lijnen met een polyester kern rekken veel meerdan lijnen met bijvoorbeeld een Dyneema kern waardoor de trim van een bootminder exact te regelen is. Op wedstrijdschepen wordt er daarom minder vaakgebruik van gemaakt.
CORDURA
Cordura is opgebouwd uit polyamidevezels. Het materiaal is stroef en heeft eenzeer hoge slijtvastheid. Door Cordura in mantels te verwerken krijgen we veelgrip en een hoge slijtvastheid.
TECHNORA
Technora bestaat uit Aramidevezels(Kevlar). UV-licht en vocht beïnvloeden debreeksterkte van deze vezels en is daarom minder geschikt als kernmateriaal.Toegepast in de mantel zorgt deze vezel voor hoge slijtvastheid enhittebestendigheid.
VECTRAN
Vectran is zeer geschikt voor toepassingen waar geen rek en/of Creep gewenstis. Echter, door zijn lage UV-stabiliteit dient het bij buitentoepassingenaltijd voorzien te worden van een mantel om de kern te beschermen. Vectran zalniet zijn breeksterkte verliezen wanneer deze in aanraking komt met vocht en isdaardoor zeer goed toe te passen voor langdurig belaste vallen, stuurkabels enbakstagen.
PBO(ZYLON)
PBO is een sterke en kostbare grand-prix vezel. De vezel wordt toegepast daarwaar absoluut geen rek en/of Creep gewenst is. PBO kan echter slecht tegenUV-licht. Hierdoor verliest de vezel snel zijn sterkte. Het gebruik van eengoede mantel voor PBO-lijnen is daarom noodzakelijk. Door zijn extreem hogesmeltpunt en slijtweerstand is PBO zeer geschikt als mantel. DeUV-bestendigheid is dan niet meer van belang.
DYNEEMA
Dyneema is een veel gebruikte vezel in de watersport. Dyneema breekt niet snelals de vezel gebogen wordt over een schijf en heeft een goede slijtweerstand eneen zeer goede sterkte-/gewichts verhouding. Dyneema is in dezelfde diametersterker dan staaldraad en heeft daarbij een aanzienlijk lager gewicht. De vezelkent weinig rek, maar is wel onderhevig aan Creep bij langdurige (> 72 uur)hoge belasting. Door Creep wordt de lijn langzaam langer en dunner en daardooruiteindelijk minder sterk. In de meeste gevallen komt Creep bij het lopend wantvan conventionele schepen nooit voor. Dit komt omdat de belasting vaak veellager is dan de breeksterkte van de lijn. Bovendien is de belasting vaakkortstondig. Door de Creep-eigenschappen van de gangbare Dyneema vezel kan dezeniet gebruikt worden voor het staand want. De ontwikkeling van Dyneema gaat nogsteeds door. Na Dyneema DSK-75 en DSK-78 bestaat er nu ook al Dyneema DSK-99met een nog hogere breeksterkte en Dyneema DM-20 dat niet tot nauwelijks Creepkent.

 

 

Er zijn geen producten in deze categorie beschikbaar.

Winkelmand  

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0,00
Totaal € 0,00

Winkelmand Afrekenen

Categorieën Klap uit

Copyrights ©2014 Nauticashop.nl - Realisatie d2l.nl